VILLA I SORGENFRI

ARKITEKTENS FARVERIGE VILLA

Se mere

VILLA I SORGENFRI

ARKITEKTENS FARVERIGE VILLA

Realiseret

2013

Anvendelse

Bolig

Areal

1-500m2

Beskrivelse

ARKITEKTENS FARVERIGE 50’ER-VILLA

Arkitekten Anders Barslund overtog arkitekten Olaf Hansens hus fra 1950, og ny magi opstod. Huset med de mange fine modernistiske aftryk var den helt rigtige legeplads til nye eksperimenter med farver og rum.

Arkitekt Anders Barslund har et crush på den modernistiske arkitektur, som slog igennem herhjemme i 40’erne og 50’erne. Og så er han vild med at bruge farver, vel at mærke farver, der er valgt med omtanke. Så da han for et par år siden overtog huset i Sorgenfri nord for København, var banen kridtet op til, at han kunne gå i gang med at prøve sine idéer af.

Huset er tegnet og bygget i 1950 af arkitekten Olaf Hansen, der boede her til sin død i 2010. Det er et hus med utroligt mange kvaliteter, som tydeligt bærer præg af, at her har en arkitekt tænkt over tingene fra starten. Anders Barslund nævner begejstret det fine japansk-inspirerede indgangsparti, som er typisk for efterkrigstidens arkitektur, der netop hentede meget inspiration fra Japan. Og inde i huset lovpriser han de indbyggede skabe, som vi i dag skal betale svimlende summer for, hvis vi skal have noget i blot tilnærmelsesvis samme kvalitet. Derfor har de fleste af husets skabe også overlevet den omfattende ombygning, som huset trods alt har gennemgået. For indrømmet, indretningen passede ikke helt til en moderne families behov i 2014.

– Jeg så mange muligheder for at lege og eksperimentere i det her hus, og jeg er glad for, at jeg fik overtalt min hustru til, at vi skulle købe det, fortæller Anders Barslund, der er medlem af Danske Boligarkitekter.

Set fra vejen ser huset stort set ud, som da det blev bygget, men indvendigt er der sket markante ændringer. Et nyt køkken med skabe i samme stil som de gamle er bygget op i det, der tidligere var en kombineret hall og forstue med pejs. Køkkenet ligger nu i åben forbindelse til stuen. Det hele er reelt ét stort rum, men det virker alligevel, som om der er flere rum i rummet. Trappen til førstesalen er også flyttet, og Olaf Hansens oprindelige trappe er erstattet med en ny, som på mange måder i langt højere grad signalerer 50’er-arkitektur med de lyse balustre og det blanke, sorte gelænder.

Netop trofastheden mod tankerne bag og sjælen i det oprindelige hus, som Olaf Hansen tegnede og byggede for næsten 65 år siden, har været det allervigtigste for Anders Barslund igennem hele renoveringen.

INGEN HVIDE VÆGGE

Ikke mindst i farvevalget har 1950’ernes arkitektur været en stor kilde til inspiration. I dette hus er helt hvide vægge, som vi danskere ellers sværger til, nemlig totalt fraværende.

Egentlig var det en orange væg i stuen, som satte arkitekten i gang med at eksperimentere med farvevalget. Den gamle arkitekt Olaf Hansen havde nemlig også sans for farver. I dag er væggen således stadig orange, malet i den ret heftige Charlotte’s Lock fra det navnkundige engelske malerfirma Farrow & Ball, som Anders Barslund sværger til.

– Væggens farve er inspireret af tegltagene på husene overfor, for når man skal finde en farve til et rum, er det altid en god idé at kigge ud af vinduet og se på farverne udenfor. På den måde skaber man en sammenhæng mellem ude og inde, fortæller Anders Barslund.

Han begræder danskernes trang til at bruge hvidt overalt. Røde og gule mursten bliver i stor stil pudset over med hvidt i disse år, og indvendigt har vi også en tendens til at bruge for meget hvidt. Anders Barslund kalder det “hellerupficering” med en let hentydning til, at vi alle gerne vil bo i noget stort og hvidt.

– Det er synd, for de berømte danske modernistiske arkitekter som Finn Juhl og Arne Jacobsen var jo netop ikke bange for at bruge farver. Finn Juhl malede fx lofterne i sit hus i forskellige farver, siger Anders Barslund.

Væggene i hans hus fremstår fuldstændig matte og glatte og afgiver stort set ingen reflekser, fordi de er malet i en glans 2, som normalt bruges til lofter, mens matte vægge typisk males i en glans 5.

– Det er da heller ikke noget, som jeg anbefaler til mine kunder, for væggene er meget modtagelige for snavs. Men så må jeg blot male over lidt oftere, det tager jeg med. Jeg vil godt anholde den tendens i tiden, at alt skal være vedligeholdelsesfrit, når det handler om vores bolig. Der er jo ingenting, som er vedligeholdelsesfrit, heller ikke vi mennesker, lyder det fra Anders Barslund.

I stedet for den evindelige tale om vedligeholdelsesfrie boliger, vil han hellere fokusere på de ting i boligen, der tilfører et hjem sjæl og personlighed.

– Vi skal forledes og charmes til at opleve rumforløb. Former, lys og farverne skal alle bidrage til at skabe nysgerrighed, overraskelser og åbenbaringer.

RESULTATET

Udefra ligner rødstenshuset fra 1950 med skodderne og det japansk inspirerede indgangsparti sig selv, og det skal det blive ved med, mener den nuværende ejer, arkitekten Anders Barslund.

Opholdsstuen med den orange væg, skabene og radiatorskjulerne står som før ombygningen, men reolvæggen har Anders Barslund fået bygget.

Overalt i huset er de gamle, oprindelige snedkerskabe så vidt muligt bevaret. “Hvis man skal have samme kvalitet i dag, vil det koste en formue,” siger husets ejer. Skabe og paneler i huset er malet i en “Off White”

Ombygningen betød, at den oprindelige trappe til første sal skulle flyttes. Den nye trappe, som er bygget hos Johnny Larsen, Gelsted Tømrer og Snedker, med det mørke, blanke gelænder passer perfekt til 50’er-huset. Det samme gælder de runde hjørner, som heller ikke var i det oprindelige hus. “Hjørnerne er med til at lede blikke fra det ene til det næste og skaber derved spænding i rummet”, forklarer Anders Barslund.

Væggene i det nye store åbne køkken-alrum r malet i farven “Old White”. I loftet er der isat akustikplader, et must ifølge Anders Barslund. “Det betyder, at her stadig kan føres en samtale, selv om vi er 40 mennesker samlet til fødselsdag.”

Køkkenet er nyt, men bygget i den gamle stil af snedker Peter Klint, som er barnebarn a den berømte møbelarkitekt Kaare Klint. Bagest ses den lille mellemgang, der fører ind til sønnen Alfreds værelse. Anders Barslund har valgt en meget mørk farve til gangen, fordi det er et gennemgangsrum, hvorfra man skal føres hen mod de lysere rum.

Det store badeværelse på første sal var tidligere et pigekammer. Skabsvæggen af valnød er bygget af snedkeren. På gulvet er lagt en ny hvid terrazzo, mens fliserne i brusenichen er de helt klassiske hvide fra Villeroy & Boch. Bemærk de meget smalle fuger, som Anders Barslund nærmest måtte vride armen om på muren for at få. Med så smalle fuger kan en vis skævhed ikke undgås, og det huede ikke mureren. “Men det giver netop et ekstra fint spil i væggen, at fugerne ikke er fuldstændig lige,” siger Anders Barslund.

Projektet er indstillet i samarbejde med Danske Boligarkitekter.

Brugskvalitet

Set fra vejen ser huset stort set ud, som da det blev bygget, men indvendigt er der sket markante ændringer. Et nyt køkken med skabe i samme stil som de gamle er bygget op i det, der tidligere var en kombineret hall og forstue med pejs. Køkkenet ligger nu i åben forbindelse til stuen. Det hele er reelt ét stort rum, men det virker alligevel, som om der er flere rum i rummet. Trappen til førstesalen er også flyttet, og Olaf Hansens oprindelige trappe er erstattet med en ny, som på mange måder i langt højere grad signalerer 50’er-arkitektur med de lyse balustre og det blanke, sorte gelænder.

Yderligere information om projektet

HTTPS://ANDERSBARSLUND.COM

Sted

SORGENFRI
2830 VIRUM