NIKOLAJ KUNSTHAL
RENOVERING OG TRANSFORMATION - CAFÉ, BUTIK OG BILLETSALG
NIKOLAJ KUNSTHAL
RENOVERING OG TRANSFORMATION - CAFÉ, BUTIK OG BILLETSALG
Læs projektets egen beskrivelse
For-lokalerne til den gamle kirke var i dårlig stand efter årtiers liberalt brug og fremstod uden samlende koncept eller respekt for de historiske rammer. Elektriske føringer kørte uden på væggene, belysningen var dårlig, de historiske kirkevægge var malet med plastikmaling, og flere af de store kirkevinduer og døre var blokeret med plader eller muret til. Radiatorer stod spredt ud og med forskelligt design fra tidernes ad-hoc løsninger.
For at etablere den nye funktion af café måtte der etableres kloak ved at ophugge dele af betongulvet, og gulvvarmeslanger måtte repareres. Ligeledes måtte der hentes brugsvand hele vejen fra bagerst i kirken gennem gamle asbest-fyldte kanaler, og nye lemme etableret i gulvet.
Alt plastikmaling i de hvælvede lofter blev fjernet igennem en omfattende proces. Elektriske føringer blev komplet genetableret og lagt ind i væggene. Væggene blev nænsomt malet igen med en ny type kalkmaling, der lader væggene ånde og giver en smuk mat og let grå fremtoning af rummene som kontrast til de lidt køligere toner i selve kirkerummet. Der blev udarbejdet et detaljeret og sofistikeret belysningskoncept i samarbejde med lysdesignere og producenten PSLab. Armaturer under orgelet blev placeret diskret, så de gamle bjælker under orgelet var det dominerende arkitektoniske træk igen. I de høje hvælvede siderum blev der etableret teknisk belysning i form af spotlights smukt monteret i væggene i en overflade, der matcher de gamle stål- og blyindfattede vinduer. Nedpendlede armaturer fra hvælvene lader brugeren aflæse rummets højde, og lysestage-lignende armaturer ved indgangene til det storslåede kirkerum peger tilbage mod kirkens opførelsesæra. Bar- og billetskrankeområdet blev udført med bagvæg beklædt med kobber, som refererer til kirkens kobberbeklædte tage og spir. Over baren blev udført diskret og usynlig akustikregulering i form af tonet akustikpuds med bagvedliggende absorbent. Udover de rå lokaler blev alt inventar specialtegnet og snedkereret til projektet for at passe ind i arkitekturens rummelige geometri. Møblerne blev bygget i massivt egetræ, et materiale der er brugt overalt i kirken. Der blev tegnet borde, stole, bardisk, sofaer og udstillingsmøbler til butikken. Alle møbler indeholder synlige tektoniske samlinger i røget egetræ samt små dekorative udløsninger, som fortæller historien om snedkerreparationer, at tingene må bruges og repareres, og at imperfektion er smukt. Til betræk på stole og sofaer blev valgt et bordeauxrødt tekstil, som farvemæssigt spiller sammen med den historiske røde farve brugt til træværk i tårnet af kirken.
Blik for brugerne
Nikolaj Kunsthal har altid manglet en ordentlig café, der indbyder til ophold og refleksion. De har nu fået en smuk og unik café og butik, som gør, at brugerne af huset har mulighed for at tage ophold. Det har allerede styrket deres 'community' omkring kirken, og ligeledes er personalet begejstrede og stolte over deres nye arbejdsrammer. Lysforholdene er blevet bedre, da der er åbnet op for mere dagslys ved at fjerne plader foran vinduer og delvist tilmurede døre. Kunstbelysningen giver ligeledes et varmt og spændende lys, som skaber bedre arbejdsforhold og oplevelse af rummene. Det samme gælder det akustiske miljø hvor de rungende fuldmurede lægger har fået en usynlig akustikpuds på enkelte flader hvilket højner oplevelsen for både brugere og gæster.
Inspirerende ressourcetiltag
Kirkerummene har været overmalet med plastikmaling for at skjule opstigende grundfugt. Det var et stort arbejde at rense væggen tilbage så de igen kunne males med en miljøvenlig kalkmaling. Der er general anvendt materialer af høj integritet som kan holde mange år mens se patinerer og bliver smukkere. Desuden er anvendt træ til alle møbler og inventar.
Eksempelværdi
Der er en tendens i dansk restaureringspraksis at gå meget stille til værks, og man glemmer ofte, at renoveringer er en faglig, men subjektiv fortolkning af tid og sted, hvor det nye udsagn er lige så vigtig en del af historiefortællingen som det nutidige. Nikolaj Kunsthal-projektet peger tilbage til kirkens tidligere brug ved at referere, igennem de nye møbler, til kirkebænke og gennem belysning at referere abstrakt til lysestager. Apteringen indskriver sig dog tydeligt i nutiden, men passer perfekt ind, da de ikke er valgt fra et katalog, men fortolket og tilpasset til lige præcis de rum. Det bør derfor være et eksempel for branchen på hvordan fortidige og nutidige behov kan forenes gennem en respektfuld behandling af vores byggede miljø.
Faglig kvalitet
I hele projektet er der arbejdet med unikke detaljer materialer, løsninger og formgivning på højeste niveau. Projekteringen er defor sket i samarbejde med leverandører og specialister for at sikre bygbarhed og og en høj grad af kvalitet igennem projektet. Der er ligeledes arbejdet med sourcing af unikke komponenter til byggeriet. Ædle materialer fremvises i selv de små detaljer som kontaktmaterialer, der er i hvid Rosenthal keramik frem for plastik. Hyndebetræk er eksklusivt stof fra Kvadrat tegnet af Raf Simons og har en håndlavet vævet kvalitet over sig. Alle møbler er snedkereret på højt niveau, og alle med en usædvanlig detaljemæssig omhu, der lader brugeren 'aflæse' møblernes tektonik og gå på opdagelse i de særlige detaljer og dekorative udlusninger. Kobberet, som refererer til kirkens tage, vil påtage sig sit eget liv nu igennem en patinering, der aldrig stopper. Belysningsdesign og armaturer er specialudviklet til rummene med PSLab.
Levende bygningskultur
Projektet udspringer fra Kirkens oprindelige materialitet, formgivning og funktion og respekterer derfor stedets kultur, identitet og historie. Samtidig er projektet udført i et ekstremt dynamisk miljø mi kraft af sin status som kunsthal hvilket bevirker at det rummer et meget kulturinteresseret publikum som også forventer at huset taler ind i nutiden og har en moderne fremtoning.
Parter bag projektet
Københavns Kommune
MEE Studio (arkitekt)
Jens-Erik Poulsen (Ingeniør)
PSLab (Belysning)
Yderligere information om projektet
Sted
Nikolaj Plads 10
1067 København