fbpx

Blågård Skole

Fremtidens udskolingsmiljø med Madskolen i centrum

Se mere

Blågård Skole

Fremtidens udskolingsmiljø med Madskolen i centrum

Læs projektets egen beskrivelse

Helhedsrenoveringen af Blågård Skole har forbedret de logistiske, rumlige og byggetekniske forhold, samtidig med at skolen er blevet moderniseret for at imødekomme nutidens krav til læring og bevægelse. Som en central del af projektet er der etableret en madskole, hvor eleverne dagligt deltager i madlavning i skolens nye produktionskøkken. Køkkenet og det tilknyttede, centrale spiseområde udgør skolens nye hjerte og danner rammen om mange af skolens aktiviteter.

Blågård Skole ligger i en tæt bymæssig kontekst og består af bygninger opført i forskellige tidsperioder. Renoveringens hovedindsats har været koncentreret om en bygning fra 1970’erne, der har gennemgået en omfattende modernisering og renovering. Derudover omfatter de kommende etaper en række renoveringsarbejder i skolens ældre bygningsdele for at sikre en sammenhængende og tidssvarende skole.

Som en del af et større klimatilpasnings- og byrumsprojekt er området omkring skolen blevet omdannet for at skybrudssikre Nørrebro og samtidig skabe nye, attraktive byrum. Skolegårdene er blevet opgraderet, og udearealerne er åbnet, så de nu i højere grad kan benyttes af lokalområdet uden for skoletiden.

Blik for brugerne

De arkitektoniske løsninger er udviklet med afsæt i Børne- og Ungdomsforvaltningens funktionsprogram og er i tæt dialog med brugerne blevet skræddersyet til Blågård Skole.

Bygning 1 huser skolens udskolingsårgang samt en række faglokaler. Historisk har skolen haft udfordringer med at fastholde udskolingseleverne, og der har derfor været stort fokus på at skabe et attraktivt og tidssvarende læringsmiljø. De nye rammer understøtter både gruppearbejde og varierende undervisningsformer, hvilket styrker elevernes trivsel og motivation.

Derudover rummer bygningen skolens læseklasserække, hvor elever med indlæringsvanskeligheder undervises i mindre grupper i overskuelige rammer. Her er der etableret et integreret læringsmiljø, der samler almen- og læseklasserækken og giver mulighed for både fordybelse og fleksibel undervisning

Inspirerende ressourcetiltag

På grund af bygningens opførelsesperiode og det nødvendige saneringsarbejde har der desværre været begrænsede muligheder for at arbejde med genbrug og genanvendelse i selve bygningen. Dog er der integret genbrug i landskabsprojektet, hvor kant- og brosten er blevet genbrugt og omarrangeret til nye formationer.

Redskabsskuret med det overdækkede læringsrum er bygget af genbrugsmaterialer, og der er plantet en række træer, der bidrager til at styre skolegården og skabe et grønt byrum.

Eksempelværdi

Med etableringen af Madskolen har Blågård Skole fået et tilbud, der favner alle skolens elever. Hele stueetagen i den nyrenoverede bygning emmer af madglæde. Her findes både et nyt, moderne produktionskøkken med de nyeste faciliteter, et veludstyret madkundskabslokale og spisesale i forskellige størrelser. Faciliteterne supplerer hinanden, og gennem visuelle forbindelser skabes rumlige sammenhænge, der understøtter flowet i bygningen.

Madkundskab, maddannelse og fællesspisning er blevet en integreret del af hverdagen på Blågård Skole. Udover at eleverne har adgang til sund mad hver dag, opnår de også en forståelse for sunde kostvaner gennem deres arbejde i køkkenet; de lærer om råvarer og tilberedningsmetoder, samtidig med at deres sanser udfordres og udvikles.

I forbindelse med renoveringen af skolen er der desuden gennemført et kunstprojekt. Skolens egne kunstværker er blevet støvet af, hentet frem fra depotet og suppleret med værker fra kommunens kunstsamling. Sammen er de kurateret til at understøtte udskolingsmiljøet og gå i dialog med de nye rammer.

Solidt samarbejde

Helhedsrenoveringen af Blågård Skole er gennemført i et tæt samarbejde mellem brugere, bygherre, entreprenør og rådgivere – fra de tidlige programmeringsfaser til det færdige resultat. Mange af nøglepersonerne har været en del af projektet gennem hele forløbet, hvilket har sikret kontinuitet og en stærk fælles vision.

Projektet blev igangsat i 2018, etape 1 blev afleveret i 2024 og den sidste etape forventes afleveret i 2026. Undervejs har opgavens karakter og omfang udviklet sig, men det tætte samarbejde har sikret en rød tråd gennem hele processen. Resultatet bliver en fuldt opdateret skole med moderne læringsmiljøer og velfungerende basis- og faglokaler.

Skolen har været i drift under hele byggeperioden, og genhusningen er foregået på skolens egne arealer. Denne proces er blevet planlagt i detaljer i tæt dialog med skolens brugere for at sikre en smidig hverdag for elever og personale.

Faglig kvalitet

Skolebygningen fra 1972 bærer karakteristiske træk fra 1970’ernes bygningskultur. Renoveringsopgaven har derfor været at gennemføre nødvendige byggetekniske opdateringer uden at ændre på det oprindelige arkitektoniske udtryk.

Tagudskiftningen er udført med en øget opbygning, men på en måde, der respekterer bygningens oprindelige proportioner. Ved vinduesudskiftningen har der været fokus på at bevare de arkitektoniske karakteristika – herunder den faste, modulære vinduestakt, blændfelterne og den vertikale opsprosning. I en fortolkning af disse principper har facaden fået et mere åbent udtryk, hvilket tilfører rummene mere dagslys.

Levende bygningskultur

Blågård Skole består i dag af den oprindelige Hellig Kors Skole i Skyttegade fra 1895, den oprindelige Hans Tavsens Skole fra 1902 samt den renoverede udskolingsbygning fra 1972.

Under helhedsrenoveringen har der været fokus på at bevare hver bygnings særlige karakter og stemning. Samtidig er nye arkitektoniske elementer tilføjet for at skabe fællestræk, der binder skolens forskelligartede bygninger sammen til en harmonisk helhed. Gennemgående designelementer samt nøje tilpassede materialer og farver skaber en naturlig dialog med de eksisterende rammer.

I udskolingsbygningen er dele af den oprindelige konstruktion bevaret synligt, så den modulære takt og jernbetonskelettets struktur fortsat er aflæselige. Flere steder er betonen fritlagt, og installationerne delvist synlige, hvilket både understreger bygningens oprindelige arkitektoniske udtryk og tilfører et værkstedspræg, der understøtter udskolingsmiljøet.

Parter bag projektet

Bygherre + kontaktperson: Byggeri København, v. Charlotte Nielsen
Udførende arkitekt / totalrådgiver: TRUST, Nøhr & Sigsgaard A/S, Sweco A/S
Totalentreprenøren: Enemærke & Petersen
Ingeniør: Norconsult A/S, DOMINIA A/S

Landskabsarkitekt: Kragh & Berglund, Lytt

Yderligere information om projektet

https://www.nsark.dk/projekt/blaagaard-skole

Sted

Skyttegade 1
2200 København N

Fotos: Laura Stamer

Realiseret

2024

Indstillingsår

2025

Anvendelse

Institution

Areal

501-5.000 m²