Renoveringen af Korngården i Ballerup kørte som et futtog på skinner

11. dec 2018

Det var lidt af en koordineringsopgave, som det store renoveringshold stod over for, da det almene boligbyggeri Korngården skulle renoveres i Ballerup. Mange fagligheder skulle tale sammen – og uforudsete problemer skulle håndteres i fællesskab.

”Det skal gerne køre som et futtog af opgaver, der bliver løst.”

Sådan beskriver Brian Thomsen fra Enemærke & Petersen A/S den ideelle arbejdsform i et renoveringsprojekt. Sammen med sin makker udgjorde han murerholdet på renoveringen af de fire opgange af det almene boligbyggeri Korngården i Ballerup, der var nomineret til RENOVER prisen 2018.

Murerholdet havde hovedansvar for renoveringen af badeværelserne i alle 248 lejligheder. En opgave de dog ikke kunne løse alene:

”Vi startede med at lave en ny toiletkerne i gasbeton, så overdrog vi det til smeden, som så overdrog det til elektrikeren, og så skulle vi tilbage igen for at støbe gulvet,” fortæller Brian Thomsen.

Når Brian Thomsen og hans makker havde overdraget ét badeværelse til deres kolleger, gik de straks i gang med den samme opgave i den næste lejlighed. På den måde var de igennem hele projektet konstant beskæftiget med renoveringen af seks opgange.

Med mange fagligheder er koordineringen nøglen
Når arbejdsgangen på den måde er delt op i etaper mellem så mange fagligheder, er koordination og samarbejde altafgørende. For hvis ét af futtogets vogne ryger af skinnerne, er hele toget nødt til at stoppe, forklarer Brian Thomsen. Det handlede derfor om tidligt at opbygge et godt forhold til de andre faggrupper på projektet.

”Man skal lige finde hinanden i starten og finde ud af, hvilken måde man gør tingene på. Men vi havde et rigtigt godt samarbejde.”

For at holde styr på processen deltog alle faggrupperne på et ugentligt koordinationsmøde. Det gode samarbejde betød, at man på her frit kunne dele sine perspektiver og frustrationer, så eventuelle problemer kunne blive løst i opløbet. Det betød dog ikke, at arbejdet på Korngården var sparet for sin del af udfordringer i de to år renoveringen stod på.

Uforudsete problemer er uundgåelige i en renovering
Ved projektets start havde man kun taget mål af enkelte af boligkompleksets opgange og lejligheder som målestandard, men undervejs i processen blev det hurtigt klart, at der var forskel på de ellers identiske bygninger. En forskel i højden på trappereposerne betød, at Brian Thomsen og hans makker i nogle lejligheder var nødt til at lave højere trin ind til badeværelset, da man ikke ville justere højden af reposerne.

”Men jeg tror nu de er glade nok,” fortæller Brian Thomsen om beboerne i de pågældende lejligheder, der på trods af en mindre højde på badeværelset nu har gulvvarme.

Denne type uforudsete problemer er den mest markante forskel på arbejdet med renoveringer og nybyggeri, vurderer Brian Thomsen:

”Du ved, der næsten altid opstår et eller andet, og så skal du finde en løsning. Hvorimod ved nybyggeri, der laver vi det bare efter tegningerne.”