fbpx

Nomineret 2024: I en herretøjsbutik i Odense finder man et modsvar på butiksdøden

04. jun 2024

En ny herretøjsbutik med international atmosfære har slået dørene op i en flot renoveret ejendom i hjertet af Odenses gågade. Kunderne strømmer til, og den vellykkede renovering er med til at løfte hele gadebilledet. Projektet er nomineret til Renoverprisen 2024. (Fotos: Thomas Muus).

Læs artiklen nedenfor, og se filmen – og læs nomineringsudvalgets fulde begrundelse i dette link.

Med glaspartier i to etager og en stilfuld indretning nærmest suges kunderne ind i herretøjsbutikken Ulrik Storm i Odenses gågade. Her har bygningsejeren Barfoed Group og lejeren af bygningen Ulrik Storm sammen med arkitekter og håndværkere skabt mere end blot en butik. Der er opstået et oplevelseshus, som ikke blot har eksklusivt tøj på hylderne, men tilbyder loungeområder inde og ude og events, der trækker folk ind i butikken.

I en tid, hvor butikker lukker, og bymidter er udfordrede af tomme lejemål, repræsenterer renoveringen, ifølge Renoverprisens Nomineringsudvalg, et både byudviklingsmæssigt, arkitektonisk og konceptuelt svar på, hvordan butikker kan trives og tiltrække kunder trods den massive konkurrence fra nethandel. En veludført transformation, der giver svar på denne udfordring, er den primære grund til, at projektet er nomineret til Renoverprisen 2024.

Fra lukket 1960’er-stil til moderne metropoludtryk

Ejendommen, der nu huser herretøjsbutikken Ulrik Storm, var tidligere en tidstypisk 1960’er-bygning med et lukket og tilbagetrukket ydre, som man finder tilsvarende af i mange andre danske bymidter. Før renoveringen blev ejendommen af mange betragtet som gågadens grimmeste bygning.

I helt bogstavelig forstand lå den tidligere facade trukket godt en meter tilbage i forhold til nabobygningerne, men nu er bygningen flyttet helt ud på linje med de andre bygninger. Dette er løst med arkitektonisk og konstruktionsmæssig snilde, da man ikke ønskede at grave i gågaden, fordi det kunne standse projektet på grund af evt. arkæologiske fund.

Den nye glasfacade med mørke vinduesprofiler er ført helt op til 1. sal og udgør ét sammenhængende plan mod gågaden, hvilket tilfører et internationalt storbyudtryk, opført med inspiration fra bl.a. Paris. Den indvendige trappe ses tydeligt ude fra gågaden som for at fortælle kunderne, at der er endnu mere at opleve ovenpå. Dermed er der ifølge Renoverprisens Nomineringsudvalg skabt en elegant løsning på den klassiske udfordring, det er at synliggøre butiksarealer i flere plan.

Facaden bygger samtidig bro til nabobygningerne i sin farveholdning bestående af grå farvetoner og ved dens direkte linjer til gesimserne hos naboerne.

Renovering har givet noget særligt

Renoverprisens Nomineringsudvalg har også nomineret dette projekt, fordi det eksemplificerer, at man kan opnå en lang række fordele ved at renovere fremfor at rive ned og bygge nyt.

De eksisterende bygningskonstruktioner er bevaret og renset for miljøfarlige stoffer. Genbrug af konstruktionerne har muliggjort både de åbne facader, og at projektet kunne gennemføres på få måneder. Desuden har butikken stor gavn af bygningens kælder til personalefaciliteter og lager; havde man valgt at bygge nyt, havde det formodentlig ikke været muligt at bygge med kælder.

Nomineringsudvalget fremhæver desuden, at man i denne renovering ser en bygningsejer med et langsigtet perspektiv, da renoveringen ikke er tjent hjem lige med det samme, og fokus på kvalitetsløsninger, hvilket er med til at sikre bygningen et forventeligt langt liv.

Snedkerinteriør og grøn lounge

Indvendigt har et lokalt snedkerfirma bygget skræddersyet interiør til præsentation af varerne for at udstråle eksklusivitet og kvalitet. Der er etableret usædvanligt store prøverum, hvor man kan lukke en dør bag sig – fremfor et forhæng – for at give kunderne en privat og god oplevelse, når tøjet skal prøves

Projekt har også medført, at butikken har fået en ny åbning til gadebilledet mod Stålgade bagsiden af bygningen. Her er fire tidligere parkeringspladser nu blevet omdannet til et grønt loungeområde, hvor herretøjsbutikkens kunder undervejs eller efter endt shopping kan nyde en kop kaffe eller et glas vin.

Højner oplevelsen af hele gågaden

Lokalt er Ulrik Storms nye butiksfacade så populær, at den i 2023 blev kåret som Odenses smukkeste facade af læserne af Ugebladet Odense.

Det stemmer overens med en sidste ting, som Renoverprisens Nomineringsudvalg har hæftet sig ved, nemlig at dette projekt er et eksempel på, hvordan en vellykket renovering kan være med til at løfte et helt område – i dette tilfælde gågaden i Odense.

 

Projektets parter

Bygherre: Barfoed Group 

Arkitekt: Juul Frost Arkitekter 

Lejer: Ulrik Storm