fbpx

Nomineret 2024: Folkeskole renoverer på eksemplarisk vis parterre-etage og opnår stor værdi for hele skolen

04. jun 2024

Valhøj Skole i Rødovre har fået nye læringsmiljøer for de kreative fag ved at renovere skolens parterre-etage og vestlige facade. Det viser, hvordan en simpel, men bemærkelsesværdig renovering af en mindre del af en skole kan få stor effekt for hele skolen. Projektet er nomineret til Renoverprisen 2024. (Fotos: Thomas Muus).

Læs artiklen nedenfor, og se filmen – og læs nomineringsudvalgets fulde begrundelse i dette link.

I en tidligere mørk kælder med depoter, nedslidte faglokaler og et langt trist gangareal på Valhøj Skole i Rødovre er der efter en renovering opstået et nyt, lyst og lækkert læringsmiljø med faglokaler for design, sløjd, håndværk og musik samt en ny kantine.

Skolen, der blev opført i 1958, er en karakteristisk del af bybilledet i Rødovre, der, som en nær forstad til København, blev massivt udbygget fra 1950’erne til 1970’erne. Det er også en kommune, som her ser ind i, at der kommer 1.000 flere børn til over de næste 10 år, og som ønsker at benytte renovering i vidt omfang til at løse denne udfordringer frem for nybyggeri. Det gør det centralt at udnytte eksisterende kvadratmeter på skoler og i institutioner bedre end i dag og til flere funktioner, og det er den fortælling, som renoveringen af parterreetagen på Valhøj Skole taler ind i.

Det er en mindre renovering af en skole, der også i dens andre bygninger trænger til renovering, men projektet med parterre-etagen har Renoverprisens Nomineringsudvalg fundet så vellykket og eksemplarisk, at det er blevet nomineret til Renoverprisen 2024.

Lyse krea-lokaler og god udnyttelse af arealerne

Når man træder ind på etagen, er noget af det første, man bemærker, at lyset strømmer ind ad de nyetablerede store vinduer og døre ud mod græsarealet, som gør det let at inddrage uderummet i undervisningen. I det hele taget er der opstået et meget mere åbent og sammenhængende undervisningsareal, tilpasset nutidige læringsformer, og hvor det er muligt at undervise på tværs af de forskellige kreative fag.

Undervisnings- og opholdsområder er placeret ved facaden for at udnytte dagslyset. Den gamle kældergang og dele af depotet fungerer nu som udvidelser af faglokalerne, hvor eleverne kan udføre kortvarige praktiske opgaver som at skære i pap, opbevare materialer, illustrere projekter på tavler og vaske grej.

Farver og god akustik understøtter indlæring og leg

På de indvendige overflader har arkitekterne valgt glade farver, som understøtter budskabet om, at det er et kreativt miljø, skabt for børn og til børns indlæring. Forskellige nuancer af grøn er anvendt i de arealer, der retter sig mod det udvendige, mens blå farver skaber ro længere inde. Desuden er der benyttet andre farver, som markerer andre funktioner fx gul til en trappeopgang op til stueplan og orange på toiletter.

Renoveringen er ydermere et gennemarbejdet akustikprojekt med akustisk filt på væggene i de nævnte farver. Resultatet er ifølge lærerne et væsentligt dæmpet støjniveau i både undervisning og frikvarterer.

Mange små, men effektive greb

Renoverprisens Nomineringsudvalg har også hæftet sig ved, at der gennemgående er anvendt mange omkostningseffektive greb, som skaber stor værdi. Det gælder fx gardiner, der inddeler kantinen i grupperum, vandhaner i forskellige højder på toiletterne, så flere børn fra forskellige klassetrin kan vaske hænder samtidig, og spejlvægge med klatrestativer i dele af det tidligere gangareal, som aktivt bruges af eleverne til leg og dans.

Der er ydermere, diskret indarbejdet i designet, etableret plads til opbevaring og depoter. Forud for projektet blev det eksisterende inventar kortlagt for potentiale til genbrug, og både gammelt skoleinventar og arkivskabe har fået nyt liv gennem reparation, udskiftning af dele og maling og benyttes i de renoverede arealer.

Flerfunktionalitet for eksisterende kvadratmeter er centralt i renovering, og derfor er kantinen designet, så den udenfor frokosttid også benyttes til bl.a. at udvide den plads, der er til lærerforberedelse.

Ventilation i den renoverede facade

Integreret og skjult i facaden er der etableret energieffektiv ventilation, som sikrer stærkt forbedret indeklima. Integrationen i facaden har sparet materiale til kanalføring, samtidig med at man har undgået at skabe en parterreetage, der ville blive domineret af rør.

Udvendigt er vestfacaden i parterre- og stueplan flot fornyet med frasorteret fyrretræ på grund af de ujævnheder og knaster, som her er med til at give materialet karakter. Det tjener som et eksempel på, hvordan man kan reducere affaldsmængder fra ombygninger og CO2-udledning fra nye materialer.

 

Projektets parter

Bygherre: Rødovre Kommune 

Hovedrådgiver, arkitekt: Matters Arkitekter 

Underrådgiver: Søren Jensen Rådgivende Ingeniører 

 

Fagentreprenører: 

JHH entreprenør, Porsdal og Nielsen, Lund tømrer & snedker, Tømrerfirmaet Søren Schultz, JJI Akustik, Malerfirmaet Geert Hansen, Aktiv Gulvservice, Demskov-el, KVT Engelgaar VVS, Leif Larsen Ventilation. 

 

Øvrige samarbejdspartnere: 

Ultima-K, A:gain, LivingArt, Dampa, InVentilate, A3 Byggeledelse, m.fl.