fbpx

Bygge- og anlægsbranchen er bagud på sociale medier

18. dec 2014

Bygge og anlæg er den branche, hvor færrest virksomheder bruger sociale medier. Virksomhederne går glip af et stort potentiale, mener Jacob Holst Mouritzen, Head of Social i Mindshare.

Like, shares, followers og retweets er ord der ryger hen over arbejdsbordene i flere og flere virksomheder. Hver anden virksomhed er nemlig efterhånden aktiv på sociale medier, viser tal, der for nyligt blev offentliggjort fra Danmarks Statistik.

Men én branche ligger et stykke bagud i forhold til denne overordnede tendens – og det er bygge- og anlægsbranchen. Mindre end hver tredje virksomhed inden for bygge og anlæg bruger sociale medier som Facebook, Twitter og Linekdin, viser tallene.

Synlighed og mere salg
Selvom der kan være tale om meget forskellige virksomheder i en branche, som bygge- og anlæg, har de generelt et stort uindfriet potentiale på de sociale medier, mener Jacob Holst Mouritzen, Head of Social i Mindshare:

“For de store og videnstunge virksomheder kan de sociale medier være gode kanaler til at gøre sig synlig på en måde, der ikke er mulig via traditionelle kanaler som fx hjemmesider, eller kanaler, man ikke har råd til, som f.eks. TV, Print eller Radio. De sociale medier er jo dialogmedier, og her er niche- og videnstunge virksomheder næsten bedre stillet end de store kommercielle spillere. De videnstunge organisationer har nemlig noget at snakke om”

“Ved at engagere sine kunder eller branchekollegaer kan man skabe ringe i vandet. Ligeledes kan man, ved at deltage i debatter på Twitter eller formidle viden via Facebook eller Linkedin, have mulighed for at komme i dialog med både politikere og journalister, som normalt kan være svære at få i tale,” forklarer Jacob Holst Mouritzen.

Også for de små virksomheder er der et par lavt hængende frugter at plukke på de sociale medier:

“For de små virksomheder handler det i højere grad om salg, end om at positionere sig i branchen. Salget her sker dog ikke via reklameopslag på Facebook, men ved at give brugerne en super god oplevelse, der kan give anbefalinger til andre brugere. Her kan det gøre en stor forskel, hvis man kan få sine kunder engageret omkring ens produkt eller ydelse på de sociale medier. For en lille håndværker er det fx guld værd, hvis hans kunder anbefaler ham til deres venner på Facebook,” siger Jacob Holst Mouritzen.

Branche på vej frem
Tallene fra Danmarks Statistik tyder dog på, at flere virksomheder inden for bygge- og anlæg er ved at få øje på fordelene ved at bruge de sociale medier, som en del af forretningsstrategien. På bare et år er andelen af bygge- og anlægsvirksomheder, der bruger sociale medier, steget fra 20 til 32 procent. Og det er i højere grad end tidligere til PR og markedsføring.

”Der sker en generel professionalisering af de sociale medier i disse år, som også ser ud til at have smittet af på bygge- og anlægsbranchen. Det er positivt, og fortsætter den, vil bygge- og anlægsbranchen højst sandsynligt være på niveau med industrien og handel og transport om nogle år,” siger Jacob Holst Mouritzen.

Læs Danmarks Statistiks publikation om it-anvendelse i virksomheder her.