fbpx

Brugerinddragelse kvalitetssikrer renovering

09. jan 2014

Almennet har netop udgivet en revideret udgave af AlmenVejledning i beboerdemokratisk proces, der skal støtte beboere og administrationen i det almennyttige boligforeninger i renoveringsprocessen. Projektleder i Boligforeningen 3B, Ionee Skovgaard, deler her hendes erfaringer med brugerinddragende processer i forbindelse med renoveringsprojekter.

Hvordan sikrer man, at resultatet af brugerinddragelsen bliver godt, når en ejendom skal renoveres?

Brugerinddragelse handler om at inddrage dem, der kender boligen allerbedst, nemlig beboeren. Grundantagelsen er, at beboeren kan bidrage med en viden om boligen, som er med til at forbedre renoveringen.

For at beboerinddragelsen skal være konstruktiv kræver det en meget klar udmelding til beboerne omkring, hvad de er medbestemmende om, og hvad der i en renovering ikke er til diskussion, fordi der bl.a. er regler og lovgivning, der skal overholdes.

For at sikre engagement blandt beboerne er det vigtigt at tage stilling til, hvornår de skal inddrages, og hvordan man skal gøre det. Det kan f.eks. være svært at få beboere til at deltage, hvis det vedrører noget, som ligger mange år ud i fremtiden, eller hvis inddragelsesprocessen og mængden af møder er uklar. Hvis præmisserne er klare, er langt de fleste beboere rigtig gode til at tænke konstruktivt og til afdelingens bedste.

Hvad er gevinsten ved brugerinddragelse, når en ejendom skal renoveres?

Gevinsten ved brugerinddragelse er en kvalitetssikring af projektet i forhold til brugernes ønsker og behov. Der sker ofte en lang række til- og fravalg og prioriteringer i et renoveringsprojekt. Det er meget vigtigt, at disse valg bakkes op af beboerne.

For at sikre at renoveringen bakkes op af beboerne og de økonomiske konsekvenser ved en huslejeforhøjelse accepteres og vedtages, må beboerne forstå, hvordan det hænger sammen.

Under selve renoveringen, kan en god beboerinddragelse og et ejerskab til projektet være med til, at de aktive beboere bliver ambassadører for projektet og hjælpe med til et smidigere forløb. Manglende beboerinddragelse kan føre til uvilje, modvilje og direkte chikane i en byggeproces. Beboerinddragelse er ikke en garanti for succes – men en nødvendig del af processen i en renovering.

Læs AlmenVejledning i beboerdemokratisk proces her.

Læs bilag til AlmenVejledning i beboerdemokratisk proces her.