Fra okseblod til emulgator
17. dec 2019
Ingredienserne i maling varierer meget og udviklingen har været kolossal. Den grundlæggende malerfaglighed er dog den samme som altid.
Fotokreditering: BüroJantzen
Alle udlejere anvender malere. Og mange ting kan gå galt. Hvis underlaget ikke er i orden, forventningerne ikke afstemt, malerfagligheden svigter etc., så er der lagt i kakkelovnen til tvist. Undgår du faldgruberne, så er der lagt op til en lykkelig afslutning.
Når det går galt
Lilian Bech fra Danske Malermestre vurderer, at det for det meste går godt, når en bygherre hyrer en maler. Men når det går galt, har hun nogle bud på typiske årsager.
”Vi ser eksempler på ukorrekte udbudsmaterialer. Der gives tilbud på simpelt vedligehold, men bygherren har et billede af, at der er givet tilbud på noget mere gennemgribende. Og så har vi balladen bagefter. Mange bygherrer og arkitektuddannede rådgivere har ikke teknisk uddannelse, og det kan give problemer nogle gange,” lyder det fra Lilian Bech.
Forventningsafstemningen er det problem, Lilian Bech hører mest om. Hun erkender, at der findes malermestre, som ikke er tilstrækkeligt opmærksomme på at afstemme forventningerne. ”Hvis det går galt, så er det en stor fordel for bygningsejeren at have valgt en leverandør, som er tilsluttet en garantiordning. Det betyder, at du som bygherre er dækket ved fejl fra leverandørens side,” fortæller hun og uddyber:
”Vi ser også eksempler på, at maleren ikke får afrenset vinduerne ordentligt, eller at der males på limfarvede overflader med moderne maling. Og så falder det hele ned, fordi fugten opløser limfarven. Måske løber malingen, der er skidt i malingen eller dårlig beskæring. Vores holdning i Danske Malermestre er, at uanset pris, så er der ingen, der bestiller malerarbejde med den slags grundlæggende problemer,” slår Lillian Bech fast.
Udvendigt
Maling af fx pudsede facader er et vanskeligt område. Eksperter anbefaler at bruge dygtige rådgivere, så det bliver grebet rigtigt an. Som bygherre kan du kræve, at malerprodukterne er dokumenterede ved et prøveinstitut. I Danmark er Teknologisk Institut akkrediteret som prøveinstitut. Bente Lindegaard, som er faglig leder hos Teknologisk Institut, advarer mod at søge imod billige produkter, når det gælder facaden.
”Der er en tydelig sammenhæng mellem pris og kvalitet,” fortæller hun.
Når kunden har uret
Lilian Bech fra Danske Malermestre får meldinger om, at nogle kunder kan være demonstrativt nidkære. ”De går måske rundt medhalogenlampe og belyser væggene, og så finder de måske en blød bule. Den kan ikke ses ellers. Det handler i vores øjne om at få nedslag i pris, eller helt at slippe for at betale,” lyder det fra Lilian Bech. Hun peger på, at der er vedtagne tolerancer. De er i øvrigt beskrevet på tolerancer.dk.