Samtalen er nøglen til et godt renoveringsprojekt

Tale

Det er ikke nok med en stærk faglighed, når man skal lede et renoveringsprojekt på vegne af en bygherre, mener to bygningskonstruktører. Det kræver stærke menneskelige kompetencer.

Johan Nørby og Jonas Enevoldsen er begge uddannet bygningskonstruktører og har gennem årene arbejdet som projekterings- og byggeledere på forskellige nybyggerier og renoveringsprojekter. De er enige om, at det er helt anderledes at lede et renoveringsprojekt end et nybyggeri:

– Det er meget mere komplekst. Når du bygger nyt, så definerer du konstruktionerne fra bunden af. Men når man renoverer, så er der en masse eksisterende forhold, som du er nødt til at tage hensyn til både under projektering og udførelse, siger Johan Nørby, der har 11 års erfaring indenfor byggeri og har arbejdet hos Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyelse (BvB) de seneste par år.

Fokus på tværfaglighed
Ofte åbenbarer der sig forskellige overraskelser, når man åbner konstruktionerne i et renoveringsprojekt. Så er man nødt til at træffe en hurtig beslutning på byggepladsen, og det kræver et godt samarbejde på tværs af de forskellige fagligheder på byggepladsen.

– Når der er ting, der skal løses på stedet, så handler det om at få alle de involverede parter ind og finde en løsning. Derfor gør jeg meget ud af at spørge, om de forskellige håndværkere har ideer til løsninger. Og så træffer jeg en beslutning på den baggrund, fortæller Jonas Enevoldsen, der har arbejdet med byggeri i knap 14 år.

Johan Nørby er enig i, at det spiller en afgørende rolle at kunne skabe et ordentligt tværfagligt miljø på byggepladsen.

– Mange af de skader jeg ser i mit nuværende arbejde i Byggeskadefonden skyldes netop, at der har manglet et fokus på kommunikation og tværfaglighed. Mange af de problemer, der opstår i byggeprocesser, kunne være undgået, hvis man havde haft en ordentlig dialog med respekt for hinanden og hinandens faglighed, fortæller han.

Menneskelige kompetencer
Johan Nørby og Jonas Enevoldsen mener derfor også, at den vigtigste kompetence for en byggeleder – udover fagligheden selvfølgelig –  er den menneskelige kompetence. For som byggeleder navigerer man i et net af interessenter:

– En god byggeleder skal kunne snakke med mennesker på alle niveauer. Du skal kunne tale om de overordnede linjer med bygherren det ene øjeblik og med VVS’eren omkring rørføring det næste øjeblik. Man er jo bindeledet mellem alle de forskellige fagligheder, fortæller Jonas Enevoldsen.

Netop fordi den menneskelige kompetence er så vigtig, er det ikke på skolebænken, man lærer at blive en god byggeleder, mener de to bygningskonstruktører. Det er gennem erfaring.

– Man skal ud og trynes af nogle håndværkere, der siger at man ikke har ret, siger Johan og griner

– For ofte har de jo ret.